Een boeiend visueel concept creëren om jouw producten, merk of diensten aan de man te brengen is niet altijd eenvoudig. Het vereist planning, analyse en nauwkeurige uitwerking om zo te komen tot de visuele oplossing die jouw klanten het meeste aanspreekt. Wij sommen hier de 5 dingen op waarmee je ongetwijfeld rekening moet houden als je goede resultaten wil boeken.
1. Ordening
De manier waarop je jouw product tentoonstelt kan dynamiek toevoegen aan de visuele presentatie. Afhankelijk van je doelstellingen zijn er symmetrische en asymmetrische compositietechnieken die je kunt gebruiken om verschillende aspecten van je aanbod te belichten.
Met een symmetrische compositie kun je de aandacht van de consument volledig trekken en het volledige spectrum van je product of dienst laten zien. Een asymmetrische compositie daarentegen zorgt ervoor dat je het belangrijkste aspect van je aanbod kunt benadrukken. Op deze manier kun je jouw product zo presenteren dat het verwachtingen opbouwt bij je klanten.
2. Textuur
Door middel van verschillende texturen kun je bepaalde aspecten van het product benadrukken of een gevoel van samenhorigheid creëren door gebruik te maken van bij elkaar passende texturen.
De keuze van de textuur hangt af van de vraag wat voor sfeer je wilt creëren. Het is ook belangrijk om daarbij rekening te houden met de huidige trends in de industrie en de beschikbare analyses die laten zien hoe je doelgroep reageert op bepaalde texturen of andere elementen.
Een korrelige textuur zal bijvoorbeeld licht opvangen en een warmere sfeer creëren, terwijl de vlakke textuur een veel lichtere vibe geeft. Door slim gebruik te maken van verschillende texturen kun je het hoofdobject van je presentatie in de spotlight zetten.
3. Kleuren
De kleurkeuze is uiteraard een van de belangrijkste elementen van visual merchandising. We verbinden bepaalde kleuren met bepaalde emoties en gemoedstoestanden. De kleuren die je gebruikt moeten dus overeenstemmen met je merkidentiteit, doelgroep en je eigen doelstellingen.
Het is ook belangrijk dat je begrijpt dat er verschillende soorten kleuren zijn en dat er esthetische principes zijn die bepalen welke soorten kleuren al dan niet gemengd zouden moeten worden.
4. Tekst
Het is essentieel dat je ervoor zorgt dat je spelling en grammatica van alle tekst in je display helemaal in orde is. Slecht geschreven borden, prijskaartjes en eventuele banners in je winkel roepen negatieve emoties op bij klanten en laten je onprofessioneel en onbetrouwbaar overkomen.
Daarnaast houd je best rekening met lettergrootte en -type. Zorg dat het consistent is en overzichtelijk. Benadruk ook best alleen belangrijke informatie zoals de prijs of de specifieke tijdspannes van kortingsacties.
5. Decor
Het decor is er om je display te verrijken, persoonlijkheid te geven of gewoon de aandacht te trekken van de consument. Een belangrijk deel van het decor is je grenzen kennen. Je mag niet te veel aandacht laten gaan naar het decor zodat je koopwaar op de tweede plaats komt.
Verschillende soorten decors kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden. Bloemige elementen maken een decor fris, terwijl hout, donker metaal en goud een gevoel van elegantie en stijl oproepen, evenals kwaliteit.
Welke sfeer je ook door je decor wilt oproepen, zorg ervoor dat het niet het enige is waar de consument naar zal staren. Het is er immers alleen maar om waarde toe te voegen aan jouw merk en aanbod.
Conclusie
Het menselijke brein is geprogrammeerd om te reageren op bepaalde visuele stimuli. Ons keuzeproces is sterk gebaseerd op beelden en daarom is het visuele aspect van merchandising van groot belang voor het succes van de meeste bedrijven. We hopen dat dit artikel je zal helpen jouw visual merchandising-strategie te verbeteren. Wil je meer te weten komen over hoe je meer verkoopt en een echte expert in Visual Merchandising worden? Volg dan onze cursus Visual Merchandising!
Share