Er bestaan tal van digitale tools om jou en jouw team te faciliteren. Gebruik ze!
3. Communiceer
Een goede manager herken je aan de wijze waarop hij of zij communiceert met het team. Formuleer heel helder je feedback, beslissingen en doelstellingen. Schets ook het ruimere kader en leg dus uit waarom jij bepaalde zaken verwacht. Stel daarnaast ook vragen en luister aandachtig naar wat je medewerkers te vertellen hebben. Zet je eigen opvattingen even aan de kant en sta open voor andere meningen of inzichten. Zo creëer je een open sfeer, worden alle goede ideeën en signalen opgepikt en voelt iedereen in jouw team zich gehoord.
4. Denk vooruit
Onderzoek heeft uitgewezen dat elke vorm van schaarste ons denken beïnvloedt. Wanneer we geconfronteerd worden met een tekort (aan personeel, aan tijd, aan financiële middelen, aan sociaal contact enzovoorts schieten we in een actiemodus gericht op korte termijn oplossingen. Neem vandaag beslissingen die bijdragen aan het welzijn van je team en projecten morgen. Een goede manager doet meer dan enkel brandjes blussen, hij of zij legt een stevige basis voor de lange termijn.
5. Durf de leiding te nemen
In veelbewogen tijden hebben mensen iemand nodig die knopen doorhakt en het team in de juiste richting stuurt. Concrete afspraken en regelmatige opvolging ervan bieden jou de kennis om de juiste beslissingen te nemen. Zo creëer je een houvast voor de medewerkers waarvoor jij verantwoordelijk bent en zijn zij beter in staat zich te focussen op hun eigen taken.
6. Steek een handje toe
Steun je medewerkers door hen te helpen waar nodig: zo bevorder je het groepsgevoel binnen jouw team. Als manager speel jij een cruciale rol: laat zien dat je weet wat er speelt en waar hulp welkom is. Het is voor jou een leuke manier om feeling met de kerntaken van het team te bewaren en jouw collega’s voelen zich erdoor gewaardeerd.
7. Blijf bereikbaar
Een crisissituatie brengt onzekerheid, verandering en vragen met zich mee. Het is jouw taak om jouw team antwoorden en duidelijkheid te geven. Blijf hiervoor beschikbaar, zelfs wanneer jullie op verschillende locaties werken. Wanneer je medewerker met twijfels zit, is het aan jou om ze weg te nemen. Een toegankelijke manager zorgt voor open communicatie, waarbij alles bespreekbaar is.
mostRead
blogTags
fCompareCourses
fCompareMax3Courses
-
blogShare